Publicitatea acum 100 de ani

Revista “Flacara”  sărbătoreşte 100 de ani de existenţă, şi a avut de aceea amabilitatea de a pune la dispozitia publicului primul numar al revistei ca mărturie a unei istorii lungi şi demne de laudă. Pentru noi, cititorii contemporani, revista este induiosator de demodata. Textele lungi, voluminoase, defalcate prin linii simple sau siruri de pătratele sunt o provocare pentru obiceiul modern de a citi informaţiile in transe de dimensiuni reduse. Mici desene alb-negru ilustrează rubricile permanente. Fotografiile din profil, intercalate cu textul, nu au formele angulare ale imaginilor moderne, ci liniile curbe pe care le asociem acum cu foografiile sepia din medalioane şi camee.

Publicitatea este la fel de nefamiliara. Cititorii lui Roland Marchand isi vor reaminti probabil că anii 1920 şi 1930 au fost asociati cu o revoluţie în publicitate, în ceea ce priveşte atât mesajul cat si designul, aducând anunţurile de la începutul secolului XX mai aproape de sensibilităţile secolului XXI, dacă nu vizual, atunci cel puţin în termeni de prezentare si plasare de produs. De fapt, am aflat că în 1924, atunci cand a aparut pentru prima data conceptul de « celebrity endorsement » adica recomandarea unui produs de catre o persoana celebra, pioniera a fost nimeni alta decât Regina Maria de România, care si-a imprumutat credibilitatea si popularitatea cremei Pond’s Cold Cream.

Dar Flacara inaugurală preceda aceasta transformare de gândire, care a avut loc doar un deceniu mai târziu, şi ne prezintă  publicitatea în forma sa cea mai cruda, creionand o schita tipica pentru ceea ce insemna promovare acum 100 de ani.

Din punct de vedere vizual, publicitatea secolului trecut se bazează pe culegerea de texte (fonturi, corp de litera) pentru a atrage atentia la mesaj. Folosirea culorii este sever limitata, iar imaginile folosite, reduse ca numar, sunt desene stilizate, cu incarcatura de simbol, mai degrabă decât fotografii ale produsului real. Nu există un stil vizual specific marcii sau produsului: o reclamă pentru o bancă se aseamana foarte mult cu un anunţ pentru o fabrica de cherestea. Deşi funcţional separate de conţinutul revistei (reclamele apar predominant pe ultimele pagini), anunţurile nu sunt neapărat separate de acesta vizual şi ca aspect, bazându-se pe acelaşi tip de incadrare ca si conţinutul propriu-zis. In zilele noastre exista un format publicitar oarecum similar: advertorialul, acest hibrid de pretinsa obiectivitate jurnalistica si auto-promovare « nerusinata », care imprumuta aspectul vizual al unei pagini de revista autentice.

În absenţa unor indicii vizuale, reclamele de acum 100 de ani se fundamenteaza pe cuvinte, la fel ca advertorialul menţionat mai sus. Spre deosebire insa de aceasta, conţinutul este de natura informativa, descriptiva, mai degrabă decât persuasiva. Aceasta este, probabil, cea mai mare diferenţă dintre reclamele din Flacara lui 1911 şi alte publicaţii ale epocii şi publicitatea moderna: reclama se concentrează pe produs şi descriptorii acestuia (tipuri, inovatie, calitate, inventator), mai degrabă decât pe client şi pe ceea ce el poate dobandi prin sau de la produs. Este notabilă absenta sloganurilor sau indemnurilor la acţiune (cumpara acum!), carora le iau locul descrierile de servicii oferite. Un deceniu mai tarziu, publicitatea evolueaza spre aspiraţie şi statut, precum şi atragerea de cumparatori cu orice pret, la fel ca în zilele noastre, dar în anii 1910 ea este încă despre funcţia produsului, fără straturi si nuante suprapuse.

Într-un fel, cercul e complet. Odată cu apariţia Google AdWords, cuvintele si publicitatea contextuală au un reviriment, si-si redobandesc o parte din valoarea originala. Ceea ce difera este nivelul de sofisticare, mai ales tehnologica.

Trebuie să mărturisesc ca acest articol a fost scris la cerere, ca parte a unui concurs pe care l-au lansat Flacăra, pranzuldincaserola şi PortalHR, şi pentru că vreau să câştig o excursie la Malta pentru ziua mea, am raspuns provocarii. Dar mă bucur că am făcut-o, pentru că mi-a permis o privire fascinanta asupra istoriei unui fragment din profesia mea, aici, în România. Pentru edificare, vă recomand de asemenea sa citiţi următoarele link-uri:

http://doinitabejenaru.wordpress.com/2009/07/09/un-pic-din-istoria-jurnalismului-si-a-publicitatii-in-romania/

http://blog.instanto.ro/istoria-publicitatii-romanesti-1/

One response to “Publicitatea acum 100 de ani

  1. Pingback: Advertising 100 years ago | CORINA's CONCERNS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s